vineri, 29 iunie 2012

Cum scapi de reclame online

Navigarea pe web a devenit parte din cotidian, nu mai este ceva neobișnuit să citești despre noutăți pe web, ca să nu mai zic de verificarea mailului. Televizorul şi radio deseori nu mai sunt primele surse de informare când vine vorba de noutăţi. La fel de comun este să deschizi un program de mesagerie (dacă nu cumva mai multe), ca să comunici cu prietenii, ori să vezi ce mai spun prietenii tai pe Facebook sau pe Google+.

Despre internetul "Gratis"

Toate aceste servicii enumerate mai devreme par a fi oferite gratis, Yahoo, Hotmail, GMail, Facebook și multe alte situri nu cer nici un ban utilizatorilor pentru utilizarea respectivelor servicii. Nici ziarele online, precum adevarul.ro, hotnews.ro, gândul.info, etc. Ok, si atunci cine finanțează aceste situri? Ei bine, cel mai des banii provin din reclamă. Publicarea de conținut editorial sau servicii de calitate nu poate fi făcută fără autori, dezvoltatori și editori plătiți, iar serverele si liniile de internet nu sunt furnizate gratis.
Teoria aceasta este valabilă și pentru unele situri care furnizează diverse servicii, cum ar fi transferul de fișiere, de exemplu: abonații 'premium' pot transfera fișierele instantaneu, cei 'gratis' trebuie să aștepte 30 de secunde sau mai mult, timp în care pot privi diversele reclame afișate. Alții au abordare diferită: permit navigarea fără afişare excesivă de reclame în situl web, până utilizatorul dorește sa obțină ceva ce sigur este pe acel sit, precum un download. Servirea respectivului conținut este amânată câteva secunde, timp în care utilizatorul are timp să mai vizualizeze o reclamă-două. Exemple din această categorie: cnet.com, sourceforge.net.

Reclama in Yahoo Messenger
Reclame in pagini web
Reclame in pagini web

Prin urmare, toate aceste situri care se finanțează din afișarea de reclame folosesc diverse medode prin care utilizatorul sitului vizualizeaza anunțuri publicitare, ale unor parteneri direcți sau indirecți, cu scopul de a aduce trafic siturilor indicate în anunțuri. Interesul rețelelor publicitare și al siturilor web care găzduiesc reclamele acestora este să obțină o finanțare cât mai bună, lucru care este posibil dacă utilizatorul este interesat de anunț și eventual face click pe anunțul publicitar. Deci respectivul sit se concentrează într-o măsură foarte mare pe a convinge utilizatorul să facă click pe reclamă, afișând anunțuri de mărimi cât mai mari în zone unde pot fi trecute greu cu vederea. Uneori, procentul de suprafaţă din pagina web rezervat conţinutului ajunge să fie sensibil mai mic decât cel alocat reclamei.

Prin poziționarea în pagină și timpul de expunere a reclamei, experiența utilizatorului este deviată către vizualizarea respectivelor anunțuri, într-un mod mai mult sau mai puțin ostentativ. De exemplu, unele situri întârzie afișarea unei pagini timp de câteva secunde (5-15 secunde de obicei), altele afișează reclamele pe suprafețe foarte mari si/sau în arii centrale ale paginilor, acolo unde utilizatorul se așteaptă să găsească ceea ce căuta. Pe de o parte editorul e muțumit că obține click-uri mai dese și mai valoroase, iar utilizatorul care navighează în sit găsește mai greu sau mai târziu conținutul căutat. Fiecare editor de sit web face o balanță optimă, din punctul lui de vedere, în alocarea spațiului pentru conținut și/sau reclamă, în funcție de performanța respectivului sit.

Un efect secundar al adăugării reclamelor este creșterea timpului de încărcare a paginilor, respectiv necesarul de resurse pe calculatorul care vizualizează pagina. Reducerea sau eliminarea conținutului care constituie reclamă poate scurta semnificativ timpul de încărcare a paginilor și implicit a timpului în care utilizatorul ajunge la conținutul care îl interesează.



Ok, internetul fără reclamă nu are cum să ofere conținut de calitate, atunci ce e de făcut cu cei care abuzează ? Ei bine, există răspuns la acesată întrebare: folosirea unei extensii de browser web, care să filtreze anumite părți din pagini. Blocarea accesului la anumite adrese web a fost folosită ca metodă de blocare, însă eficacitatea acestei metode este în cel mai fericit caz discutabilă.

Adblock Plus - pentru navigare fără bătăi de cap


Adblock Plus este o extensie de browser web dezvoltată inițial pentru navigatorul web Mozilla Firefox, iar la ora actuală există și o versiuni pentru navigatoarele Google Chrome și K-Meleon.
Principiul de funcționare al acestei extensii este următorul: se analizează conținutul paginilor, se compară acesta cu o lista de situri bine cunoscute care furnizează anunțuri (de exemplu: rețelele Google Adsense, 2Parale, eMAG ProfitShare, etc). Elementele din pagină care ar trebui servite din acest sit sunt eliminate din structura HTML a paginii, iar corespondentele lor vizuale (imagine, animație flash, etc) nu mai sunt afișate.
Pentru că listele de 'situri bine cunoscute ca furnizoare de reclamă' nu au cum să includă tot conținutul de tip reclamă, este posibilă dezactivarea selectivă a blocării reclamelor pe situri, pagini individuale, sau chiar pe elemente grafice individuale.

Pentru a pune în funcțiune acest sistem de curățare a reclamelor, se procedează astfel:
  • Se descarcă și se instalează un browser web compatibil, după preferință: Mozilla Firefox (personal mi se pare cel mai util și eficient browser web), Google Chrome sau K-Meleon.
  • Se accesează meniul de descărcare / configurare a extensiilor și se caută extensia cu numele 'Adblock Plus'. Se poate folosi o variantă alternativă: se accesează http://adblockplus.org/ iar de aici se poate face click pe un buton de instalare a extensiei
  • Se restarteaza programul, apoi se configurează lista de servere blocate. Eu folosesc 'ROList + EasyList'
  • Se incepe navigarea fără extra-conținut. Atenție: după cum a menționat și anterior, conținut web de calitate fără reclame nu are cum să existe în mod 'gratuit'. Recomand utilizarea selectivă a acestei facilități de blocare, preferabil doar pe siturile care abuzează. Cele care oferă conținut bun trebuiesc lăsate să se finanțeze cât mai bine pentru a putea produce conținut de calitate în continuare.
Cum se activează sau dezactivează selectiv Adblock Plus
După instalare, pe fereastra navigatorului va apărea o iconiţă care arată ca simbolul rutier 'STOP', cu textul ABP. Aceasta poate fi localizată în bara de stare, în meniuri, sau în bara de unelte
Iconiţa ABP
Dacă faci click pe iconiţă, apar opţiunile de filtrare


Sau se pot bloca imagini individuale, cu click dreapta şi utilizare opţiune Adblock plus blocare imagine



Tot individual se pot bloca anumite elemente media, create cu Adobe Flash



Iată şi efectul adblock plus
Fără Adblock Plus: Din conţinutul efectiv al paginii se vede doar titlul.

Acelasi site, cu Adblock plus activ. Spatiul de sus nu mai este umplut cu reclama, reclamele din zona centrala nu mai sunt afişate şi nici imaginea suprapusă, care de această dată s-a nimerit să nu fie reclamă. Conţinutul real al sitului este mult mai vizibil.


Cum fac alții pentru a bloca reclamele și alte elemente 'periculoase'


  • Metoda 'veche' era blocarea accesului la anumite adrese de server, prin listarea intr-un fșier special a unor adrese 'greșite' pentru respectivele servere. Problema acestei metode este că acele situri devin complet inaccesibile, iar în pagină se pot afișa locuri goale acolo unde ar fi trebuit să apară reclamele.
  • O abordare similară există pe Internet Explorer, acesta poate folosi o listă de adrese URL excluse de la afișare.
  • Proxy-urile HTTP pot intercepta elementele grafice de pe servere de reclame și să le înlocuiască cu imagini de dimensiuni mic. Această metodă nu poate fi aplicată de utilizatorii casnici, doar în rețele ale organizațiilor

Adblock Plus reformatează pagina, eliminând integral reclama, fără să lase locuri aparent goale. Vor exista și rateuri, de exemplu unele tabele vor afișa liniile de delimitare dar nu și conținutul eliminat dintr-o celulă, dând aparența de celulă goală.

Dacă considerați util această postare, folosiți butoanele de mai jos și distribuiți-o prietenilor

Ți-a plăcut această postare? Spune și altora!

8 comentarii:

  1. multumesc, foarte util pentru mine ca utilizator nepriceput

    RăspundețiȘtergere
  2. multumesc ptr ajutor.foarte util

    RăspundețiȘtergere
  3. Multumesc , foarte util acest articol:D

    RăspundețiȘtergere
  4. se poare face ceva cand esti blocat ca folosesti adblock?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Prin opțiunile AdBlock poți selecta ca pagina actuală (sau domeniul actual) sa fie exclusă de la blocări

      Ștergere
  5. Multumesc din suflet pentru informatii! Cu ajutorul lor am scapat de sicanarea extrem de agresiva a siturilor gen Best deal, Sale plus, Hot deals, etc! Inca o data mii de multumiri!

    RăspundețiȘtergere
  6. pentru motorul de cautare Opera, ce as putea folosi ?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cred că te referi la navigatorul web Opera. Se poate folosi această extensie https://addons.opera.com/en/extensions/details/opera-adblock/?display=en-US .

      Ștergere

Super ofertă la eMag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...